Blijkbaar kon hij nog niet mennen aan zijn reactie te merken toen hij begon dat hij ging kijken of hij hier bij wel zijn gedachten kon houden gaf ze hem een tikje met de menzweep.
”Je zal het wel moeten he als je zelf ook met Evelyn wilt gaan mennen.” Chantal liet Fly stil staan en beloonde der gelijk.
”Nou eerst jou maar eens de tuig onderdelen leren.” Ze keek hem met een grootte glimlach aan. Ze deed de leidsels in één hand en daar gelijk de zweep erbij en met haar vrije hand pakte ze Darrens hand en nam hem mee naar Fly die nog braaf stil stond. Chantal begon gewoon in de volgorde hoe je een paard moest optuigen.
”Nou dit is het borsttuig en dat moet op de borst en daar zitten de strengen aan vast die aan de kar gaan. Maar die heb ik er nu niet op zitten omdat ze dan alleen maar in de weg zouden zitten.” Elke keer na een onderdeel te hebben benoemd keek ze Darren aan of hij het snapte. Ze ging pas verder als hij een teken gaf dat hij het door had.
”Nou na dat je het borsttuig hebt om gedaan doe je het schoft aan het schoft zit de rugriem met daaraan de staartriem. Het schoftje gaat dus op de schoft en de staart riem dus bij de staart vast. Aan het borsttuig zit nog een springriem die moet je om de singel van het schoftje doen voordat je aansingeld.” Weer stopte ze even om te kijken of hij het goed door had. Daarna ging ze weer rustig verder met uitleggen.
”Dit heet in het geheel de broek en dit is de omloop. Nou de lenderiem gaat door de rugriem en vast aan deze kant.” alles wat ze besprak of uitlegde wees ze ook aan. Nu was het gewoon even snel uitleggen want natuurlijk lag alles al vast op Fly. De volgende keer zou ze hem het ook wel uitleggen als ze Fly nog moest optuigen.
”Als je de broek hebt gedaan dan haal je normaal dus de strengen uit de krul want die hangen er normaal dus gewoon nog aan en als je ze uit de krul hebt dan leg je ze onder de rugriem door zodat ze blijven liggen. Daarna doe je het hoofdstel in. Ik hoop dat je wel weet hoe dat in moet.” zei ze een beetje plagerig.
”Het enigste verschil met je rijbit is dat dit een stang is en er zit een kinketting bij dat is om een hefboom effect te hebben. Je draait hem helemaal naar rechts zodat hij glad wordt en dan hang je hem op het haakje. De ketting en het bit stuk naast de mond moeten een hoek van 45 graden maken dan zit hij goed. Dan heb je het hoofdstel omgedaan dan doe je de leidsels door de leidsels ogen en maak je ze aan het bovenste gat van het bit dat is gewoon de normale stand. Je kan vanzelf wel merken of je paard een strengere gat nodig heeft.” Nu had ze alles uitgelegd hoe het heten en waar het moest zitten. Nu was het tijd om het mensysteem uit te leggen.
”Ik weet het alles qua tuig is een beetje een bittere pil maar als je het eenmaal door hebt is het erg makkelijk en doe je het op de autopiloot.” Snel gaf ze hem een kus op zijn mond zodat hij misschien weer een beetje bij de les zou komen. Ze gaf het pinkriempje aan hem en deed hem snel aan zijn linkerpink. Daarna deed ze het linker leidsel over zijn linker wijsvinger en de rechter leidsel deed ze in zijn linkerhand tussen zijn middel- en ring vinger.
”Dat is een beetje het systeem zodat je ook met één hand kan mennen. Maar met je rechterhand heb je ook je rechterleidsel vast en de zweep.” Heel even pakte ze de leidsels weer over en liet zich hoe het er uit zag. Daarna gaf ze de leidsels weer goed aan Darren.
”Nou eigenlijk zijn dat gewoon de basisdingen voor het mennen. Okee dan ook nog het inspannen maar dat doen we pas als ik zeker weet dat Fly er klaar voor is. Want ook handig is, is dat de commando’s van onder het zadel ook dus voor in het tuig werken. Dus is het belangrijk dat Evelyn en natuurlijk ook Fly de commando’s goed begrijpt omdat je dan vooral op je stem rijd en je zweep is je aandrijving als ze niet luistert net als eigenlijk een soort been die je onder het zadel geeft. Als je op de bok van de kar zit dan zit je altijd rechts je groom die zit links. Maar nu genoeg theorie laat der maar stappen en laat de figuren lopen.” Natuurlijk bleef ze naast hem lopen voor als hij even het niet meer zou weten hoe hij zijn leidsels moest vast houden of iets anders. Dit was echt veel beter dan die saaie film die hij had uitgekozen.
”Weet je trouwens je mag wel vaker een saaie film gaan uitzoeken dan gaan we vanzelf wel andere dingen doen.” Het laatste zei ze echt met een uitdagende blik. Stiekem vond ze het wel jammer dat ze binnen gestopt was met zoenen.
”Krijg ik morgen wel een speciaal kusje van je omdat ik jarig ben.” Haar gezicht stond een beetje ondeugend eigenlijk probeerde ze hem nu alleen maar zich te laten verlullen omdat ze graag wilde weten waarom hij zo geheimzinnig deed.
[*tuuttuut fluit onschuldig*
922 woorden Srry had op de late avond denk ik een soort inspibom
Weet dat ik had gezegd dat er geen grootte posts meer zou doen maar ja
hoop toch stiekem dat je er veeeeeeeeel inspi van krijgt
]