Darren keek Chantal met een geniepige blik aan. "En dan noemt ze mij een baby." zei hij met een kleine lach op zijn gezicht. Hij bestelde drinken wat straks naar hen toe gebracht zou worden. "Wat ze vandaag gaan leren is blijven zitten in het zadel tijdens de draf." De deur van de bak opende hij waarna hij keek hoe de paarden een voor een naar binnen werden gebracht. Darren trok een kruk erbij waarna hij de map op een plank neerlegde en de paarden in begon te schrijven. Zijn krabbelige handschrift kon niemand lezen waar hij af en toe best wel profijt van had. Plotseling was er een hoop kabaal te horen omdat iemand op was gestapt maar aan de andere kant weer uit het zadel gleed. Omdat hij in de lach schoot deed hij maar net alsof hij verdiept was in de map. Met moeite kreeg hij de lach van zijn gezicht af en keek hij redelijk serieus naar het meisje die nog steeds op de grond lag. Hij opende de deur van de bak waarbij hij naar beneden moest stappen. "Je mag het laatste halfuur de les overnemen, ik blijf erbij zodat er geen problemen ontstaan." Als hij erbij was kon hij tenminste nog zeggen dat ze in de leer was. Terwijl hij richting een paar liep met singelvrees keek hij naar het meisje wat nog steeds op de grond lag. "Kom op zeg, het is niet zo hoog. Als ik moet helpen dan doet dat meer pijn." Na zijn woorden sprong het meisje overeind en krabbelde ze weer in het zadel. Dit keer wel goed. Aangekomen bij het paard die hij even aan moest singelen zette iedereen een stap achteruit. Zo eng was de merrie nou ook weer niet. Zachtjes singelde hij de merrie aan, elke keer dat ze naar hem hapte hoefde hij maar zijn hand te bewegen of ze stond weer stil. De jongen die erop moest zat er snel op waarna ze konden beginnen. Darren wachtte tot iedereen op de hoefslag was voor hij maar begon. "Aller eerst, jullie begeleiders gaan je uitleggen hoe je de teugels vast moet houden." Iedereen kwam in beweging en begon het uit te leggen. Best wel grappig hoe iedereen naar hem luisterde. "De aankomende paar weken krijgen jullie van mij les, mijn naam is Darren. Vandaag gaan jullie de basis dingen leren. Stappen, sturen, halthouden, en misschien een aantal passen draf." Vanuit de groep kwam gelijk een hoop rumoer. Hadden ze nou echt verwacht dat ze gelijk mochten gaan galopperen? Om de paarden een beetje warm en rustig te krijgen liet hij ze een aantal voltes rijden. Ondertussen legde hij uit waarom ze voltes reden en wat het nou eigenlijk waren. De groep was best wel enthousiast waardoor er de meest stomme vragen naar voren kwamen. Nieuwsgierig keek hij in de richting van Chantal. Ergens vond hij het wel zielig dat er niet veel te doen was voor haar. Straks kon ze het overnemen en verder gaan met het draven. Darren legde uit hoe ze hun paard in draf moesten krijgen en wat ze daarna moesten doen. Hierna mochten ze het even proberen wat een ongelofelijk leuke show gaf. Iedereen bonkte vrolijk mee op hun paard. Nog een keertje legde hij het uit, een voor een moesten ze het nu proberen. Dit keer ging het wel goed bij de meeste, sommige moesten opzoek naar het goede ritme, waardoor ze verder konden met het sturen in draf. Hij liep richting de hoek van de bak en nodigde Chantal uit om de bak in de komen. "Je kan verder gaan met het draven en sturen als je wilt."
Paradigm Shift