Over een kwartier zou de prijsuitreiking gaan beginnen. Nog even wachten, daarna zouden ze weer naar huis kunnen. "We hadden het mijn vader nooit moeten vertellen." Of nee, ze hadden het moeten vertellen als Chantal haar buik pas echt zichtbaar werd. Nu viel het nog wel mee. Uit automatisme begon hij met zijn vinger rondjes te draaien op Chantal haar been. Nog een paar minuten. Om te minuut keek hij op de klok om te kijken hoelang ze nog moesten wachten. Gelukkig weigerde iemand om te rijden omdat z'n paard te druk was naar zijn zin. Nu was het dus alleen nog een kwestie van punten bij elkaar tellen en de plekken bekijken. Dat kon zo gedaan zijn, makkelijk zat om dat te doen. Volgende week zouden de F1 tot de F3 proefjes zijn. Hij mocht dan voorlezen bij de F2 en jureren bij de F1 en F3. Jureren was best wel leuk, al kon hij dan niet ingrijpen als het verkeerd ging in de bak. Zijn vader kwam de kantine ingelopen. Eerst wou hij naar hen toe wandelen maar hij bedacht zich toen hij een vuile blik naar zich toe geworden kreeg. Voor hij weer op zijn kop zou krijgen ging hij maar aan de andere kant van de bar zitten. Darren haalde opgelucht adem en sloeg zijn armen om Chantal heen. Kon hem het gemompel eigenlijk schelen. Iedereen moest er maar aan wennen dat Chantal en hij een kind zouden krijgen. Verandering zouden ze er toch niet in kunnen brengen. Schaapachtig keek hij de kantine rond die was vol gestroomd met mensen voor de prijsuitreiking. Er reden maar iets van 7 mensen mee met de wedstrijd, en alsnog zat heel de kantine proppie vol. Omdat het zo druk was kwam de vrouw die de prijzen ging uitreiking er niet overheen en kreeg ze de aandacht niet te pakken. "Ik zou je oren even dicht houden." Geduldig wachtte hij tot Chantal haar oren beschermde voor hij zijn vingers naar zijn mond bracht en er luid op floot. "Als iedereen even stil is kunnen we beginnen." Binnen een paar tellen was het stil in de kantine en was er een kring ontstaan rond de tafel met de prijzen. Hij bleef op zijn stoel zitten tot zijn naam opgenoemd werd. Gedeelde twee plaats. Het meisje met haar paard die er vandoor was gegaan maar die ze toch weer op het goede spoor had weten te krijgen was eerste geworden. Kon hij meer dan mee leven. Hij had veel lager verwacht, vooral omdat dit de eerste wedstrijd was in tijden. Weer werd hij aangekeken door iedereen met blikken die hem echt niet aanstonden. Ongemakkelijk keek hij in de richting van Chantal. Hoe moest zij zich wel niet voelen? "Als het mag dan zou ik graag iets willen zeggen." Met toestemming ging hij verder. "Er gaan wat geruchten rond in de stallen. Omdat geen van alle klopt, of maar voor een gedeelte klopt, vertel ik maar even zo wat het echte gerucht moet zijn." Voor een moment hield hij zijn mond en keek hij in de richting van Chantal "Chantal en ik worden ouders." De verontwaardiging bij sommige mensen was te horen, verder kwamen er een heleboel felicitaties hun kant op gegooid. Voor hij vragen naar zijn hoofd kreeg wandelde hij naar Chantal toe met het lintje, de beker, en zijn paspoort met daarin de uitslag van de proef. "Vlug naar huis? Ik kook, ook al is het middag. Heb trek in iets warms." Dit keer zou hij geen patat halen, nee hij zou echt gaan koken. Bij hem viel een ei bakken ook onder koken, maar in ei had hij geen trek. Hamburgers gingen er altijd wel in, of kipburgers. Shoarma was ook lekker, maar dat at je niet in de middag vond hij. Alle spullen die mee naar huis zouden moeten had hij al klaar gezet zodat hij die in een keer op kon pakken en in de auto kon gooien. Future hoefde niet meer mee naar huis, jammer genoeg. Tenzij hij ook zou gaan klieren in de lessen, dan mocht hij weer mee. Alleen dan hadden ze niet genoeg plek voor de pony voor Melody. Tenzij hij het stro en hooi hok leeg zou maken. Voorzover hij wist was dat nog steeds een stal waar gewoon stro en alles in lag.
Paradigm Shift