Quizz schreef:Pff, haat aan mezelf.
Te onzeker, het gevoel hebben dat zoveel mensen je kut vinden. Dat niemand tegen me praat omdat ik gewoon shit ben en het niet waard ben.
Ik begin een beetje ziek van mezelf te worden en ik begrijp daarom ook dat andere me niet leuk zullen vinden.
Natuurlijk weet ik dat ik niet ontzettend leuk ben en vooral saai... Het spijt me, okay? Ik probeer aan mezelf te werken, maar het gaat niet zo snel als dat ik hoop en ik ben gewoon bang dat ik word ingehaald door de haat naar mezelf en niet meer probeer in te zien dat ik soms best een aardige kant kan hebben.
I know the feeling, maar hé, trust me. Het komt goed. Klinkt als een kut cliché, maar het ligt echt niet alleen aan jou. Het is eigenlijk altijd de combinatie 'jij' en 'de omgeving'. Ik ben zelf 3 lange jaren (basisschool daarbuiten gelaten) gepest, getreiterd, genegeerd, geknepen enzovoort, en het kwam amper in me op dat dat absurd was. Ik zal het wel verdienen, iets in die trant ging er in mij om.
Toen ging ik naar een andere school, andere omgeving, mensen die mij wel zagen om wie ik was (Ei, ik ben je dankbaar) en langzaam deed de zelfhaat een stapje terug. (Natuurlijk speelde het niet meer non-stop bekogeld worden door alle fantastische puber-hormoontjes ook een grote rol. Die heb ik zwaar onderschat.)
Dat andere leuk en niet-saai overkomen, betekend niet dat jij minder of niet leuk bent! Wees een beetje lief voor jezelf, geef jezelf een complimentje. I know, daar zit je vast niet op te wachten. Beetje jezelf complimentjes geven, raaaaaaarrrrrr. Maar glimlach jezelf eens toe als je in de spiegel staat. Geef een knipoog.
En echt, je voelt je op een dag wat beter. (al is het maar dat je hersenen al het zien van een glimlach als iets 'goeds en happys' registreren, plus het gebruiken van lachspieren al 'happy' gevoel, in kleine dosis kan verspreiden. Hiep hiep hooray for science)
Er was ooit zo'n pedagoog-hulp-figuur die beweerde dat, en ik qoute: 'ik ook leuke dingen over mezelf mocht denken.' Vond het onwijs frustrerend en onzinnig dat ze dat zei. Kon d'r zelf boos om worden. Want wat was dat nou voor stomme opmerking? Maar nu, bijna 3 jaar later, zie ik het eigenlijk wel in.
Jezelf alleen afkraken is het toch niet helemaal.
En ik snap ook wel als het niet doordringt, wat gaan een paar letters van iemand die je nooit in het echt gezien hebt nu voor verandering maken? Nou, andere aanpak dan: er zijn zo enorm veel mensen die minder leuk zijn dan jou.
In mijn mening zijn sws alle mensen die zich een beetje boven de menigte uitsteken en lekker kunnen schrijven, al een stuk leuker dan de gemiddelde 'ik zuip mezelf stuk in een kroeg' types.
Zo, ook meteen een beetje mijn eigen hart gelucht c: