L A W R E N C E
Een soort van last viel van zijn schouders toen ze haar ogen opende, hij was blij dat ze niet in slaap gevallen was. Het zou geen drama zijn geweest als dat wel het geval was, maar hij had haar graag nu alles verteld, en niet morgen, als het moment anders was, en hij het misschien niet meer de juiste gelegenheid vond. Zijn mondhoeken krulde lichtjes omhoog tot een klein, scheef glimlachje. "Ja, ik ben bij je." Hij keek naar haar groene ogen, waar ze verward mee knipperde door het felle licht van de lamp aan het plafond. "Was het erg op het strand? Heb ik een scène zitten maken?" Hij wou net zeggen dat het wel 'meeviel', dat ze gewoon het voledige strand bij elkaar had geschreeuwd en te dronken was om op haar eigen houtje het strand af te wandelen en hij haar over zijn schouder had moeten dragen. Zijn schouder! Hij tastte met zijn hand naar zijn schouder en voelde hoe zijn sweater aan stukken gescheurd was en hoe gevoelig zijn huid niet was geworden. Waarschijnlijk een schaafwonde. En als de kop op de nagel, kreeg Alice een geschrokken blik op haar gezicht. "Lawrence, je hoofd!" Daar had hij zelfs niet meer aan gedacht, de pijn uit zijn hoofd was zo goed als verdwenen! Hij wreef over de achterkant van zijn hals en voelde geronnen bloedklonters in zijn haar zitten en op de huid daaronder. Toen zag hij hoe Alice weer achterover op het bed viel na een poging te hebben gedaan om rechtop te gaan zitten. Hij boog voorover, over haar heen en zette zijn handen langs haar hoofd om naar haar te kunnen kijken. "Alice! Riep hij en deed het bed wat bewegen. Zo stond hij vijf minuten lang voorover gebogen, haar wanhopig weer bij bewustzijn proberen te brengen.
Toen ze weer met haar voetjes op de begane grond kwam keek ze hem recht in de ogen en zuchtte hij. "Doe kalm alsjeblieft, je bent niet in staat om te veel inspanning te leveren!" Hij wist goed genoeg hoe het was om dronken te zijn, en hoe hulpeloos je dan soms kon zijn. Daarna raakte ze onverwacht met haar warme hand zijn wang aan, en een tinteling liep door zijn ruggengraat. Haar slanke, lange vingers streken het gedroogde bloed van zijn wang af. Of toch voor zover dat mogelijk was. "Hoe gaat het met je?" "Het gaat echt met me, maar ik maak me meer zorgen om jou?" Ze leek stilaan helderder te kunnen denken, maar hij vertrouwde het zaakje nog niet volledig.
Hij ging weer rechtop staan in plaats van -best intiem- boven haar te hangen, toen ze rechtop krabbelde en het flesje water op zijn nachtkastje nam. "Ik ga wel wat fris voor je halen!" Maar ze had de dop er al af en zette het flesje tegen haar volle, rode lippen. "Je moet je hoofd verzorgen. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat ik je een hele tijd om mij laat bekommeren en je zelf met pijn ligt." Hij glimlachte weer, met zijn typisch, scheef glimlachje en ging langs haar op bed zitten. "Maak je om mij alsjeblieft geen zorgen. Ik kan goed genoeg voor mezelf zorgen!" Zijn stem klonk diep en zwaar, maar op de een of andere manier ook heel aangenaam en rustgevend.
Hij voelde haar hand op zijn bovenbeen en keek haar recht in de ogen. "Dankjewel voor daarnet. Ik denk dat ik anders niet zou thuis geraakt zijn.." Hij zuchtte zacht, het klonk als een verontschuldiging. "Alice, als dat het enige is wat ik zou moeten doen om je weer gelukkig te maken, dan zou het gemakkelijk zijn. Maar dat is het niet! Ik heb zoveel goed te maken. Ik bedoel maar..." Hij wendde zijn blik niet af, maar bleef haar strak aankijken, af en toe met zijn ogen knipperend. Anderen hadden misschien schuldig hun blik afgewend, uit schaamte, maar zo was hij niet. Hij schaamde zich een beetje, maar gaf niet snel een zwakke, fragiele kant van hem bloot. Hij stond sterk in zijn schoenen, en dat was nu nog steeds te zien. Ook al was hij zwaar in de fout gegaan. "De reden waarom ik nooit geantwoord heb of contact met je heb gezocht, is heel simpel. Ofja, voor mij, maar niet voor jou. Het zit zo, ik heb nooit in mijn leven me aan iemand heb gebonden voor langer dan een week, of soms enkel een nacht. Dit omdat ik van het leven geniet, van mijn vrijheid en geen verplichtingen. Maar nadat je me heel je verleden vertelde, kreeg ik bang. Bang dat je je aan me wilde binden, en daar was ik nog niet klaar voor. Ik ben een kind in een volwassenen lichaam Alice, ik hoop dat je dat begrijpt. Voor jou klinkt het misschien stom, maar het is veel ingewikkelder hier vanbinnen" Hij haalde zijn hand door zijn haar en tikte met zijn vinger op zijn gespierde borstkas. "Ofja, dat was ik. Ondertussen is enorm veel gebeurd. Ik geef toe dat ik een stuk of vijf meisjes hier bij me in de slaapkamer heb gehad in de tussentijd, maar dat is niet het enige dat is gebeurd. Mijn ouders vonden mijn spelletjes genoeg en hebben gezegd dat ik binnen de maand hier buiten moet. Ik ben dus helder beginnen denken, over een huis, een baan, mijn paard, maar ook over jou. Over hoe je mij je geheimen hebt toevertrouwd, en ik je vertrouwen heb geschaad, ook al kende we elkaar slechts een dag." Hij slikte een keer. "Als ik terugkijk, vind ik mezelf een monster Alice, hoe ik je zo heb laten vallen, en alleen heb laten zitten met je problemen terwijl ik de enige was tegen wie je ze hebt durven vertellen. Dus ik kwam tot het besef dat ik enorm verkeerd was. Maar hoe had ik weer naar je toe moeten komen? Met welk zwak excuus? Dus voor mij leek het duidelijk... Je gewoon proberen te vergeten en verder gaan, met mijn spijtgevoel knagend aan me." Nog steeds waren zijn ogen op haar gericht. "Totdat ik je deze avond opnieuw tegenkwam, en mezelf niet kon bedwingen om je nog meer te negeren. Ik moest het je gewoon vertellen." En nu zaten ze hier, hij babbelend en zij luisterend. Hij wachtte haar reactie af, ergens bang, maar ergens ook opgelucht, dat hij zijn verhaal kwijt had gekunnen ongeacht de consequenties.Klik