Nadat ze was opgestaan van haar plaats was hij onmiddellijk begonnen met het opruimen daarvan. Het servies dat ze had gebruikt werd aan een serveerster meegegeven en ze zag de spijt die hij precies op zijn gezicht droeg. Hij stond te ver om te verstaan, maar aan de bewegingen van zijn lippen kon ze aflezen dat hij zijn excuses aanbood, waardoor ze kort met haar ogen draaide. Meende hij dat nu? Toen riep ze hem, en keek hem even aan in zijn bedenkelijke blik, waarna hij op haar afgestapt kwam, duidelijk niet van plan om terug te roepen. "Wanneer dat je weerhoud van onaangepast gedrag. Dan kan ik je best even naar buiten ac- vergezellen." Weer bij het horen van zijn stem kwam er spontaan een scheef glimlachje op haar grijnzende gezicht te staan. Wilde hij nu echt accompagneren zeggen? Het viel haar op hoe hij zichzelf zo subtiel mogelijk had willen verbeteren en ze vond het wel grappig om te zien. "Onaangepast gedrag?" Ze lachte zacht. "Zó erg was het nu ook weer niet. En trouwens, wat heb je aan een leven waarin je constant op de juiste lijnen loopt en de regeltjes opvolgt." Een wenkbrouw trok ze op en krabde met getatoeërde hand aan haar schouder, waar haar rugzak schuurde. "Ja meneer, ja mevrouw." Ze keek bij elk woord naar een andere kant en deed alsof ze handjes schudde. Haar voeten plechtig samengezet en de andere hand op haar rug. Aandachtig luisterde ze naar zijn volgende vraag, benieuwd naar wat voor woordenschat hij ditmaal zou gebruiken. "Maar mag ik vragen waar je wederhelft is om je in toom te houden?" Ze glimlachte, maar hield terwijl haar mondhoeken omlaag gehouden, waardoor ze weer die valse uitstraling kreeg ook al bedoelde ze het niet zo. Vaak kwam haar gezichtsuitdrukking niet over zoals ze bedoelde. "Ik ben maar een halfje!" Ze haalde haar schouders op, nog steeds met die grijns op haar gezicht. "Dus niemand om me in toom te houden." Met beide haren trok ze haar warrige paardenstaart wat strakker tegen haar hoofd, geen seconde zijn blik verliezend. "Jij ziet er mij ook een halfje uit?" Weer die spontane lach over haar lippen, als teken dat ze niet over dit onderwerp wou verder gaan. "Kom nu, ons amuseren en profiteren van de muziek en deze stralende avond." Hoe een avond kon stralen, dat wist ze niet, maar ze probeerde hem wat te imiteren in zijn plechtige woorden. Een ander meisje had hem bij de hand genomen en mee naar buiten geleid na zo een zin, maar Imogene voelde geen drang om lichamelijk contact te maken, dus daarom gebaarde ze met een knikje van haar hoofd naar de deur. "You in?"
Paradigm Shift