"Een date in een dierentuin, jij weet ook precies wat een meisje wil." Jiao grijnsde naar haar.
"Tuurlijk weet ik dat. Al helemaal als het een meisje zoals jij betreft. Een erg leuk meisje." Hij knipoogde naar haar. Ha, alsof hij, Jiao Misaki, ook maar iets afwist van daten. Hij had nog nooit een date gehad, laat staan dat hij ooit een vriendinnetje had gehad. Een meisje haar hand vasthouden deed hij alleen als hij zich voorstelde en iemand een kus geven? No way gossay. Nog nooit in zijn leven dat hij ook maar iets had gehad. Niet dat het hem kon schelen. Nou ja, stiekem wel. Iedereen van zijn leeftijd, bijna alle jongens uit de klas hadden het over hun vriendin of over een ex of over een ander meisje. Jiao praatte daar niet over mee. Soms wel wat woorden over dat het meisje er leuk uitzag, maar doordat merendeel van de jongens over een meisje praatten alsof ze een lapje vlees waren. En naar Jiao's mening kon je niet zo over een meisje praten.
"Wat ben je een slijmbal." Hij grinnikte.
"Dankje, Abby, voor jou doe ik het graag," antwoordde hij. "Voor jou ben ik graag een slijmbal." Hoe lang zou hij dit nog vol kunnen houden, vroeg hij zich af. Hoe lang nog voordat ze hem eigenlijk niet zo gezellig vond? Hij meende de dingen die hij zei, beleefde er plezier van, maar hij kon zich gewoon niet voorstellen dat Abigail echt leuk vond wat hij deed. Hij vond het dan misschien wel gezellig, maar misschien zou zij er zometeen wel genoeg van hebben. Dat was haar goed recht.
"Een kat, ik vind katten geweldig. Vooral de snoezige met te dikke vacht." Ze begon te stralen toen ze het over het diertje had en nieuwsgierig keek hij haar aan. Katten dus, hè?
"Dus als ik je in het vervolg nog eens meeneem op een date maar dan wel een cadeautje geef, dan moet ik je iets met een kat geven en dan ben je helemaal van mij?" vroeg hij, terwijl een plagerig glimlachje op zijn lippen lag. Natuurlijk leek het hem niet erg om haar vaker te zien, ze was oké. Maar om ervanuit te gaan dat de volgende keer dat ze elkaar zagen een date was, was wel ver gezocht. En hij wist niet of hij dat wel ermee bedoelde.
"Ja, ik vind dierentuinen super. Ik vind het niet altijd leuk om ze in een kleine kooi te zien. Toch vind ik ze interessant." Daar knikte hij door. De kleine kooien waren zonde maar de dieren op zichzelf waren dan wel weer heel erg leuk.
"Ik ben enkel opgevoed door mijn moeder en omdat we het niet zo extreem goed hadden met geld, woon ik op mezelf in een studentenhuis." Hij voelde zich ineens schuldig omdat hij het altijd breed had. Hij kreeg wat zijn hartje hem begeerde, hoewel hij nooit om iets vroeg. Hij werkte voor school en had nauwelijks de tijd om buiten het paardrijden om nog te werken, maar het bijrijden wat hij deed bij verschillende paarden bracht geld in het laatje. Waar hij dan meer spullen voor de paarden kon kopen. Eigenlijk ging al het geld wat hij in zijn bezit had, direct door naar de paarden. Door een nieuwe cap, rijlaarzen, zweepjes, snoepjes, dekjes, bandages, rijbroek.. zo gek kon je het nog niet bedenken maar daar ging het geld heen. De laatste keer dat hij iets niet paardgerelateerd had gekocht was... voor zijn moeders verjaardag, waarschijnlijk. Voor haar had hij een boek gekocht.
"Dat zuigt," mompelde hij, niet in staat om iets anders te zeggen. Hij meende het oprecht. Hij vond het echt zuigen voor mensen als ze niet genoeg geld hadden om te doen wat ze wouden doen. Als ze niet dezelfde kansen kregen als hij.
"Het is altijd wel iets, mijn moeder was ook niet blij met mijn suikerspinnen look." Ze knipoogde en Jiao grijnsde naar haar.
"Begrijp ik nou echt niet," terwijl hij even met zijn hand over haar haren streek. "Mooi suikerspin is niet lelijk?" Hij grinnikte. Eigenlijk begreep hij het wel. Zo iets over de tops kon ouders nogal van streek maken, zeker moeders die toch liever overal de grip op hadden. "Maar ik vind het wel heel leuk staan hoor," grinnikte hij.
"Maar meneer heeft eigen paarden? Dat is behoorlijk gaaf, ikzelf heb ook altijd gedacht om dat te gaan doen. Maar is er nooit van gekomen." Hij hield benieuwd zijn hoofd schuin en dacht even na.
"Dus je kan rijden? Ik kan je wel eens een keertje meenemen. Sorry dat het dan een wat stinkdate wordt." Stallen konden behoorlijk ruiken als je pech had. "Ik heb toch zat paarden waaruit ik kan kiezen.." Dat laatste klonk wat beroerder dan hij het bedoelt had.
Ineens pakte ze zijn hand vast en trok hem mee naar de apen. Hij keek even verbaasd naar haar maar grijnsde toen breed. Hij zat er echt niet mee dat Abigail zo met hem omsprong. Hij vond het eigenlijk wel leuk om zo te kunnen doen. Toch vroeg hij zich een beetje af hoe dit er moest uitzien. Waarschijnlijk zouden zijn zussen zeggen dat hij gewoon knoerthard met het meisje aan het flirten was en alles. Jiao wist het zo nog niet.
"Soms lijkt het me zo handig om op instinct te werken. Gewoon doen wat je denkt dat goed is." Ze had zijn hand weer losgelaten en hij keek haar aan. Jeb. Dat was soms ook heel wat handiger dan het gepieker wat een mens kon doen.
"Mee eens. Soms is nadenken echt rete-irritant," antwoordde hij dan ook.
"Zullen we vanavond uit gaan?" Jiao verstijfde en keek haar toen aarzelend aan. Kon ze soms zijn gedachtes lezen ofzo?
"Ik weet het niet. Lijkt me leuk, maar ik weet niet of mijn ouders dat oké vinden," mompelde hij. Hij wist het echt niet.
"We zijn nu toch al op een date en jongens moeten altijd de vrouw op drinken trakteren."
"Was dat een stille hint van; 'ik heb dorst'? Meiden zijn ook zo omslachtig. Kom, dan gaan we wat te drinken halen bij het cafeetje." Hij nam haar hand vast en trok haar mee naar het dierentuincafeetje waar hij de deur voor haar openhield zoals het een nette jongen betaamde en waar hij de stoel voor haar van de tafel haalde zodat ze erop kon gaan zitten. netjes schoof hij haar aan en ging toen tegenover haar zitten.
"Of had je ook nog graag wat te eten gehad?" vroeg hij, terwijl hij al een menu-kaart uit een houder trok.