Paradigm Shift
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Paradigm Shift

Een RPG die zich centreert rond het leven in een stad waar alles kan gebeuren.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

[UITLEG] Posts schrijven

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1[UITLEG] Posts schrijven Empty [UITLEG] Posts schrijven ma okt 04, 2010 7:05 pm

Gast


Gast

HALLOOOO Horsehome kindertjes.
Vandaag voor jullie in de aanbieding: Een lesje posts maken!
Slechts voor 500,- krijg je het totale pakket.
Oke, joking, het spijt me. Maar wel serieus: bij deze een lesje posts schrijven!
Enkele kleine tips voor goede posts:

- AlgemeenBeschaafdNederlands, ABN.


Normaal nederlands, geen rare frutseltjes en dingetjes.
Niet loopte maar liep.
Niet miek maar maakte.

“Maar juffrouw Serena, het is toch stoer om spellingsfouten te maken in je post zodat het lijkt alsof je het snel typt?”
Simpel antwoord: NEE
N-E-E

Tenzij je dit kunt vertalen zonder je haren uit te trekken: nee.

Jan gnig lopen hji keek kwasd naar het meisje dat langsliep en hem lang aanstaarde wat mot je? Snauwde hij toen op het meisje dat hetm weer eng aankeek. Hijloopte verder en pakte uit zijn broekzak zijn sigraetten.
Nou, vertaal me dat maar eens zonder je haren erbij uit te trekken.
Lukt je niet. (natuurlijk wel lieverds, ik geloof echt dat jullie het kunnen, echt waar!)

- PAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARTNERS WORDEN?

HIEP HOI HET WERELDWONDER VAN DE EEUW: PARTNERS.
Een van de basisbehoeften van de mens is waarschijnlijk ook wel liefde, en goh wat vinden we het stoer de regeltjes te overtreden en dus lekker er op los te lebberen met elkaar. HIEP HOI.
Nee, partners worden is een van de meest dramatische dingen die HH gaat teisteren, wat ik eerlijk gezegd niet hoop. Net zoals op de beroemde rpg’s (neem als voorbeeld ws) is in de vroege periode geweest dat je nog niet eens bij je eerste post een partner had. Priveberichten vlogen van hot naar her of je zijn of haar partner werd en jongens, doe me dat ALSTJEBLIEFT niet aan om zo’n drama nog eens mee te maken. Ja, een beetje player zijn met je karakter is prima maar hiermee bedoel ik het binnen nog geen tien posts in het prachtig uitgevonden partner balkje hebben staan dat je VOOR EEUWIG JE LIEFDE MET HEM/HAAR WILT DELEN EN HEM NOOIT MEER LAAT GAAN. Tien seconden later….. ZO KEES, IK BEN HET ZAT OM EEN TEKSTJE OVER JOU DAAR TE HEBBEN STAAN. HOEPEL OP EN IK WIL JE NÓÓIT MEER ZIEN. Kom op, je kunt ook prachtige posts schrijven zonder dat je in iedere post wanhopig naar een partner zoekt en iedereen maar vraagt je partner te zijn. Godzijdank heb ik dit nog niet zien voorkomen op HH in de tijd dat ik er zit. Wat heerlijk is dat zeg echt waar!

“Juf serena?”
“Ja, klein kindje dat zijn best probeert te doen dit te snappen ?”
“Heb jij relatieproblemen?”
“Nee.”

- Je karakter

Lieve HH’er. Alvorens je een account maakt zou ik zeggen; bedenk altijd wie je wilt zijn en wát het doel is van die persoon. Een bewust doel en een onbewust doel zijn vaak het best.
Ik zal als voorbeeld even Serena nemen:
Haar bewuste doel (waarvan ze weet dat ze het heeft): Een serieuze relatie aankunnen
Haar onbewuste doel kan dan bijvoorbeeld zijn dat ze zichzelf wilt bewijzen.
Ik neem aan dat jullie nu ongeveer snappen wat ik bedoel.
Probeer je karakter in je hoofd te hebben, bedenk hoe hij / zij op situaties reageert, kwaad, verdrietig, juist heel teleurgesteld. Weet ik het veel.
Probeer het in ieder geval vanuit alle opzichten te bekijken en niet alleen maar de goede punten opnoemen of juist de slechte zodat je de hemel in word geprezen door andere leden in posts dat je dat juist wél bent.

- En dan zodat er nog wat nuttigs is hieraan omdat jullie anders gaan krijsen en dit nutteloos vinden ga ik je helpen bij je posts:


Allereerst wil ik je vragen om dit te doen: TIJD MAKEN
MAAK TIJD voor je posts. Je zult zien dat het met de tijd steeds simpeler word om langere posten in korte tijd te maken. Het moet gewoon wennen en zeker in het begin raad ik je aan gewoon TIJD te nemen.

Goed, nu zul je natuurlijk denken dat dat alles is wat ik je heb te vertellen. Nee, misschien sorry misschien ga je me nu aanbidden dat ik nog niet ben gestopt met mijn uitleg (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht)

- DETAILS
Als je goed kijkt zie je dat een groot deel van de lange posts uit details bestaan. Zoals hoe iemand haar zit of hoe hij oogt, of misschien wel hoe hij/zij is gekleed, beweegt of praat.
Laten we even de dingen opnoemen die meer detail in onze posts kunnen brengen:

1. Zintuigen
De zintuigen zijn erg belangrijk. Want, je kan beschrijven wat je ruikt. Wat je ziet, wat je aanraakt of voelt (tast) wat je hoort of juist níét hoort. En zo kunnen we nog even doorgaan.

Even een voorbeeld:

Els hoorde haar oma. Ze bracht haar aardbeien, die kon ze eten.

Laten we die zin eens aanpassen:
Els hoorde haar oma al aankomen op haar oude fiets. het geluid klonk haar als muziek in haar oren, want ze wist dat oma haar heerlijke, zoete, aardbeien kwam brengen. Ze waren prachtig rood van kleur en ze smaakten zo lekker zoet.

2. Je omgeving
De omgeving waarin iemand zich bevind bepaald vaak zijn gevoel ook wel eens. Bevind je je in een donker bos, zul je niet rondspringen van blijdschap.
in ieder geval, bedenk je wat er in de omgeving voorkomt waarin je je bevind. Zijn er bomen, planten, bloemen en zo ja hoe ruiken die, hoe zijn ze eruit? Zijn er stenen waar je over kunt vallen, of je aan bezeren. Is de lucht grauw van kleur of juist heel helder. Zijn er veel mensen in het park of staat alleen de ijscoman er zoals altijd?
3. Emoties en lichaamstaal
Misschien is dit nog wel het machtigste wapen van de schrijver: hoe iemand zich voelt. Je kan zoveel dingen hiermee zeggen, lichaamstaal zegt meer dan duizend woorden. Je hoeft echt niet alleen dingen te zeggen om duidelijk te maken hoe je je voelt. Echt niet. En emoties, ja, dat spreekt voor zich je kunt zoveel vertellen waarom iemand nou verdrietig is, of juist heel vrolijk dat ze geslaagd is ofzoiets.

Dat zijn al een paar voorbeelden zoals je ziet die echt verschil kunnen maken in je post.

Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Soortgelijke onderwerpen

-

» meerdere posts

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum